Atheneum Merelbeke maakt met ‘Legoklas’ technische lessen aantrekkelijker

MERELBEKE - Gedaan met saaie theorielessen over tandwielen, aandrijvingen en hefbomen. Op het Merelbeekse Atheneum doen ze het met lessen met Legoblokken. “Vroeger zuchtten de leerlingen bij de klassieke lessen, nu vragen ze wanneer ze eindelijk naar de Legoklas mogen.”

[et_pb_section admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Tekst” background_layout=”light” text_orientation=”left” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

“Als je pas in het hoger onderwijs leert programmeren, is het te laat”

Bron: Het Nieuwsblad: 26/12/2017 om 01:57 door Lieven Van Imschoot

MERELBEKE – Gedaan met saaie theorielessen over tandwielen, aandrijvingen en hefbomen. Op het Merelbeekse Atheneum doen ze het met lessen met Legoblokken. “Vroeger zuchtten de leerlingen bij de klassieke lessen, nu vragen ze wanneer ze eindelijk naar de Legoklas mogen.”

“Toen ik vroeger de leerlingen zei dat ik hen de werking van tandwielen ging uitleggen, waren sommigen al aan het zuchten”, vertelt ­basisschooldirectrice Inge Thomas. “Nu vragen ze wanneer ze eindelijk naar de Legoklas mogen.”

Leerkrachten en leerlingen zijn het erover eens: de Legostudio in de school is aantrekkelijker dan theorielessen en de leerlingen zijn beter voorbereid op hun latere beroep. “Bedrijven verwachten vandaag een bepaalde standaard”, zegt directeur Pascal Vanhoecke. “Scholen zijn daar eigenlijk nog niet aan aangepast. Als je pas in het hoger onderwijs leert programmeren, is het te laat.”

De Deense speelgoedfabrikant Lego ontwikkelde daarom Lego Mindstorms, een leerprogramma dat al begint in de peuterschool en jongeren systematisch voorbereidt op het zwaardere werk. Bouw­bedrijf ATS, dat al vaker samenwerkte met het Atheneum, sponsorde.

“De peuters leren bouwen met de Legoblokjes, maar in de kleuterklas en het lager onderwijs leren ze al hoe voorwerpen kunnen balanceren en hoe tandwielen werken”, zegt Inge Thomas. “Daarna leren ze over assen, aandrijvingen en hef­bomen.”

De leerlingen van het zesde middelbaar krijgen enkele ­jaren later casussen voorgeschoteld om ú tegen te zeggen: Hoe kunnen we een veiligheidsmissie organiseren na een bedreiging door het weer?, luidt de uitdaging. Opdracht: een Lego­helikopter zodanig programmeren dat hij vliegend een katrol kan laten zakken om mensen te redden uit een noodsituatie. “Deze manier van leren is heel aantrekkelijk”, zegt Thibau Schelfaut (17), leerling elektriciteit. “Het gaat veel sneller en het is overzichtelijk.” Medeleerling Arno De Maertelaere (18): “Ik geef zelf workshops en ik ken een jongen van een jaar of zeven jaar die er al goed mee weg is. Ongelooflijk.”

Na een ontwikkelingsfase van vier jaar werd de Lego­studio vrijdag officieel voorgesteld. “De rol van de leerkrachten is om in te schatten welke rol kinderen spelen in een team”, zegt Pascal Vanhoecke. “En niet om, zoals vroeger, de leerlingen naar de perfectie te leiden. Want dat gaat niet.”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]